esmaspäev, 4. märts 2013

4 päev


Malta ja linnud.

Olin sellest ennegi kuskilt kuulnud, nüüd reaalsemalt kokku puutund. Maltal on linnud jahiobjekt nr. 1
Need puurid, mis eile mäe otsas nägin, on suurte lindude peibutamiseks. Sinna pannakse rabelema varem võrguga kinnipüütud värvuline (nt. turult ostetud rohevint) Mina nägin eile ühes puuris metsvindi emalindu.
Faktid on kohutavad:
- Saare 32 looduslikust linnuliigist on viimase 100 aasta jooksul 16 surnud välja. - Malta rannikul asub umbes 6000 lindude püüdmispunkti - Maltal tapetakse aastas 3000-5000 pistrikku, 2000-3000 roo-loorkulli, 1000-2000 herilaseviud, 4000-5000 põldvutti, 100000-200000 turteltuvi, 5000-8000 öösorri, 500-1000 kakku, 4000-7000 peoleod ja sadutuhandeid muid liike (rästaid, punarindu jne).Selleks ka need suvila moodi putkad, mis avatud ühte suunda, merepoole, kus mugav tool jälgimiseks. Ühest sellisest putkast kostis lindude sädinat. Väiksemad linnud pannakse puurikestesse välja, et siis meile tuntud kullid, pistrikud jne tuleks neid sinna uurima. Palju vedeleb maas jahipadruneid ja peenikesi tinahaavleid(plii?) saare meestel on linnukoerad, ühel päeval suleti tee mäe otsa, kohalik mupo suunas autod tagasi ja mäe otsas algas kõva paugutamine- järelikult läks lahti jaht. Kuna Malta on saar lindude rände teel Aafrikast põhja poole ja vastupidi, siis puhkavad siin jalgu (tiibu) tuhanded linnud- paljud neist siit enam edasi ei saa, inimeste jahikire pärast. Üllatus- üllatus, Maltalase suur hobi on pidada kanaarilindu ja nendega siis uhkeldatakse naabrimehe ees, kui inglased alustavad juttu ilmast, siis mehed oma linnukesest. Loe ka siit See on ka vast põhjus, et nii tavaline punarind või varblane ei lase ennast pildistada, nii nagu objektiivi neile suunad, on nad läinud. Enamus linde näen ma binoklist kuskilt kaugelt. Nagu ma olen lugenud, siis lähevad püssi alla ka kõik luiged, kajakad jms merelinnud. Pole siis imestada, et ei kuule kajakate kisa, olgugi et onju mereriik jne. Eile siiski kuulsin tuttavaid hääli merelt ja binokliga vaadates leidsin kaugel rannast ulpimas hõbekajaka paari :) 
-------
Elamisest:
Elan hostelis, kuna talvine aeg, siis rahvast siin pole, ehk päris üksi suure maja peale. On tuba, on saal kus telekat vaadata (nt eurosporti, läpakast vaatan ETV), on söögisaal ja eraldi köök, on tasuta wifi, wc ja dush iseenesest mõistetav. Igalpool kirjad, et säästa vett ja veega on Malta riigis nats nirud. Joogiks kasutatakse pudelivett. Kuigi ma ei mäletagi, millal üldse kraanist viimati vett jõin, õlu tuleb sakust, piim lehmast, mahlad puu otsast. 
On hinnasees hommikusöök- ekstaole. Perenaine Maria näitas mulle hommikusööki... võta külmetuskapist võid ja piima ja moosi, võta laualt saia ja pista rösterisse, vala piima kaussi ja cornflakesit peale. Kohvipulber, iselahustuv kah olemas+ teepakid. Siin on palju inglismaalt pärandiks maha jäetud, see moosisaia ja müsliteema ka vist. Mina vana eesti jorss paneks kohe hommikul kartuliputru ja hakklihakastet :D
Ma armastan vaikust ja privaatsust, suhelda ei taha. Vaikus on, aga privaatsusega nats kehvasti. Nii kui nina toast välja pistan, nii Maria ilmub: hellõu, juu aar okei? Ja ma muudkui kinnitan, et kõik okei. Esimesel päeval keerasin toa kenasti lukku ja panin mäkke minema. Noh, laisik nagu ma olen, tuba sassis, voodi sassis- oma tuba, oma luba. Tutkit! Kui tagasi tulin õhtul, oli tuba korras, voodi tehtud, aken tuulutuseks lahti, prügi ära viidud ... mõmmmm. Kõige hullem on see, et ma ei tea, kuhu seda prügi viia. Ma ei taha, et mu sasipusis keegi käiks, ammugi veel piinlikust tekitaks mulle :P Igatahes järgmine hommik tegin kõik korda, isegi voodi tegin ära ja tule taevas appi- polnud vist ikka voodit nii korralikult teinud, kui kohalik komme või naisterahva teatud meeleorgan seda tahaks. 
Maria on vist õpetaja, hommikul läheb, lõuna käib koristab siin ja õhtul ca 20.30 ilmub. Siis vaatan juba kella  ja kui kuulen uksekolksu ja siis tuleb kohe otsa. hellllõuuuu, juuu aaar okeeeiiii? Pistan pea uksest välja ja vastan okei okei :)
tegelt, ega ma seda keelt ei oskagi, aga vahet pole. Eile rääkisin ühe tüübiga, kes püüdis ingliskeelseid sõnu meelde tuletada (aravata, et tal pold ka inkas kuigi head hinded) Igatahes saime me teineteisest väga hästi aru, tase peab lihtsalt võrdne olema! 

Vaatan aknast neid maju siin ja vist leidsin lahenduse, miks neil katuseid pole, s.t. lame katus ääretga: nad koguvad vihmavett :) 

Ja peale selle on nad väga nutikad, köikse torustik on väljaspool maja seinal. Mitte nagu meil, kus kuuled kui üleval keegi pissib, siis solinal mööda torusid alla voliseb. Niisamuti elektrijuhtmed, kõikseelu käib maja seinal ja kui juhtmed parajasti aknast mööduvad, saab neile väikse jõnksu ju sisse teha. Tekkis isegi selline lahe mõte, et kõik need vee- ja kanalisatsioonitorud võiks läbipaistvad olla ja öösel erinevate tulukestega valgustatud. Looks raudselt meeleolu niigi kujult igavatesse majadesse

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar